FA

کاربرد دیزل ژنراتور و موتور دیزلی

دیزل ژنراتور و موتور دیزلی، کاربرد هایی بسیار زیادی در صنعت دارد، این دستگاه از جمله دستگاه هایی است که می توان به جرئت گفت در بیشتر صنایع مورد استفاده های متفاوتی قرار می گیرد. برای اطلاعات بیشتر درباره این دستگاه با ما همراه باشید.

آشنایی با دیزل ژنراتور و موتور دیزلی

دیزل ژنراتورها Diesel generator معمولا دستگاه های پر کاربرد و با ساختار پیچیده ای می باشند. این دستگاه ها از یک موتور دیزل و یک ژنراتور الکتریکی ساخته شده اند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه که جزئی از شبکه ساخت آن به شمار می آید، تولید برق است و در مکان هایی که برق قطع می شود، به عنوان برق اضطراری، کاربرد بالایی دارند.

کاربردهای مختلف خانگی و صنعتی دیزل ژنراتور و موتور دیزلی

مهم ترین نکته ای که باید درباره کاربرد دیزل ژنراتور و موتور دیزلی بدانید این است که انواع مختلف آنها، در صنایع گوناگونی کاربرد دارند.

تامین برق برای ساختمان ها و واحدها

اولین و مهمترین کاربرد دیزل ژنراتور و موتور برق دیزلی، تامین برق ساختمان ها و واحدهای مختلف موجود در ادارات، سازمانها یا شرکت هایی است ه قطعی برق در آنها می‌تواند ضرر و زیان فراوانی داشته باشد.

کاربرد خانگی

در کاربردهای خانگی معمولاً ژنراتور در زمانی که برق می رود، برق واحدهای مسکونی را برای مدت معینی با توجه به ظرفیتی که دارد، تامین می کند.

بیمارستان ها

بیمارستان ها از ساختمان هایی هستند که تامین برق اضطراری برای آنها ضروری است. تمامی بیمارستان های دولتی و خصوصی به یک یا چند مولد برق تجهیز شده اند تا در مواقع اضطراری و وقوع حوادث غیرمترقبه مثل سیل یا زلزله بتوانند برق مورد نیاز را تامین کرده و به بیماران خدمت رسانی کنند.

واحدهای اداری و صنعتی

در واحدهای اداری و صنعتی معمولاً از دیزل ژنراتور برای تامین برق دستگاه ها و وسایل مهم از جمله موارد زیر استفاده می شود:

  • · فناوری اطلاعات: در واحد های فناوری اطلاعات دستگاه های بسیار حیاتی نصب هستند که قطعی برق آنها، آسیب های جبران ناپذیری به مصرف کنندگان شبکه های اینترنتی می زند. یکی از مهمترین دستگاه هایی که نیاز به تامین برق مداوم دارند، سرورها هستند که معمولا به یک مولد برق متصل می باشند تا در صورت قطع برق، از کار نیفتند.
  • · صنایع غذایی: سالم نگهداشتن مواد غذایی از مهمترین نیازهای واحدهایی است که در صنایع غذایی کار می کنند. به همین علت تامین برق یخچال و فریزرهای نگهدارنده مواد غذایی فاسد شدنی با دیزل ژنراتورها، اهمیت زیادی دارد.
  • · کشاورزی: تامین برق بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات از جمله تراکتور، پمپ آبیاری و خرمن کوبی در کشاورزی توسط موتورهای دیزلی انجام می گیرد.

اما کاربرد دیزل ژنراتور و موتور دیزلی فقط به تامین برق در مواقع اضطراری محدود نمی شود، از دیگر کاربردهای این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد موتور دیزلی در وسایل نقلیه

یکی از کاربرد های این دستگاه، بکارگیری آن در زمینه حمل و نقل جاده ای است. باید بدانید که در ماشین های حمل و نقل سنگین مانند کامیون از موتور دیزلی استفاده می شود. لازم به ذکر است که در برخی کشورها در ماشین های نقلیه سبک نیز برای استفاده عموم مردم از دیزل در ماشین ها استفاده می شود که نسبت به بقیه ماشین ها محبوب ترند.

یکی دیگر از کاربرد های دیزل ژنراتور، استفاده از آن در صنعت هوایی می باشد زیرا مهندسان دریافته اند که هواپیما های با موتور دیزلی به صرفه تر از هواپیما هایی می باشند که با بنزین کار می کنند. با این حساب در هزینه ها نیز صرفه جویی می شود.

قابل ذکر است که، موتور های دیزلی امروزه در صنایع دریایی، دریاها و اقیانوس ها نیز بکار می روند، زیرا در آب سرعت بالایی دارند که برای کشتی های غول پیکر در وسط اقیانوس ها همانند برگ برنده است چون قدرت بالای آنها به کشتی ها کمک می کند تا با سرعت در دریا پیش بروند.

کاربرد موتور دیزل در صنایع معادن

یکی از مهمترین کاربردهای دیزل ژنراتور در صنایع معادن برای استخراج منابع طبیعی نظیر طلا، نقره یا حتی نفت از زیر زمین است. از موتور دیزلی برای روشن نگه داشتن دریل و حفاری معادن استفاده می شود. بیشترین کاربرد موتور دیزلی در همین بخش صنایع و معادن است.

جمع بندی
 دیزل ژنراتورها یکی از دستگاه های پرکاربرد در صنایع و همچنین ساختمان های اداری و مسکونی جهت تامین برق در شرایط اضظراری هستند. این دستگاه ها که امروزه با تکنولوژی های بسیار پیشرفته ای نظیر ژنراتور با ولتاژ بالا تولید می شوند، کاربردهای بسیار متنوعی دارند.

از انجاییکه موتورهای دیزلی به راحتی می توانند به نسبت ظرفیتشان، جریان برق را برای مدت مشخصی تامین کنند، اکثرا به منظور جبران قطعی برق در واحدهای مسکونی، اداری و مکان هایی که قطعی برق برای آنها ضرر و زیان بسیاری به همراه دارد، مورد استفاده قرار می گیرند.

20 تیر 1400
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید