FA

10 عامل موثر در کیفیت کانوپی ها

کانوپی قسمتی از یک دیزل ژنراتور است که قرار است در این مقاله شما را با آن آشنا کنیم و عوامل موثر در کیفیت آن را ذکر کنیم تا اگر شما نیز از از افرادی هستید که از دستگاه دیزل ژنراتور برای کسب و کار خود استفاده می کنید برای افزایش دوام این وسیله اطلاعات لازم را کسب نمایید.

کانوپی چیست؟

کانوپی سایلنت که به آن کاور دیزل ژنراتور نیز گفته می شود یک اتاقک فلزی است که دیزل ژنراتور را در بر می گیرد تا صدای خروجی این دستگاه را کاهش داده و نیز از آن در برابر شرایط محیطی و آب و هوایی محافظت کند و نیز دسترسی افراد به اجزای کوچک تر دیزل ژنراتور را محدود کند.

10 عامل موثر در کیفیت دیزل ژنراتور

عوامل بسیاری در کیفیت یک کانوپی دیزل ژنراتور تاثیر می گذارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- عایق های استفاده شده در کانوپی سایلنت

از عوامل اصلی موثر در کیفیت یک کانوپی در دیزل ژنراتور ها جنس و کیفیت عایق های جذب کننده صدا است و هر چه این عایق ها ضخیم تر باشند ظرفیت جذب صدا در آن ها افزایش می یابد و در نتیجه صدای خروجی دیزل ژنراتور کمتر خواهد بود و یکی از بهترین عایق ها در این زمینه عایق های شانه تخم مرغی هستند که نسبت به عایق هایی که دارای سطح صاف هستند صداری بیشتری را جذب می کنند و صدای خروجی از دستگاه را کاهش می دهند.

2- داکت های ورودی هوا

از دیگر عوامل موثر بر کیفیت کانوپی در یک دیزل ژنراتور کیفیت و جنس داکت های ورودی هوا است که این داکت ها مانع از ورود مستقیم صدا به بیرون از دستگاه می شوند و امواج صوتی به پشت این داکت ها برخورد می کند و بعد از جذب اولیه مجددا به فضای داخلی پوشش دیزل ژنراتور بر می گردد و دوباره جذب می شود بنابراین سطح داخلی این داکت ها باید توسط عایق های با کیفیت جاذب صدا پوشیده شود تا صدای برخوردی را جذب کرده و صدای بازتابی را کاهش دهد.

همچنین لازم به ذکر است که داکت های ورودی هوا از ورود آب باران و دیگر اشیاء خارجی به داخل دیزل ژنراتور ها جلوگیری می کنند بنابراین کیفیت این داکت ها و جنس آن ها بسیار مهم است و از عوامل اصلی موثر بر کل بخش یک کانوپی در دیزل ژنراتور است.

3- نوار های دور درب کانوپی سایلنت

نوار دور درب یک کانوپی یکی دیگر از عوامل موثر بر کاهش صدای دیزل ژنراتور می باشد که مانع از ورود گرد و غبار و همچنین آب به داخل دیز ژنراتور می شود که میزان کیفیت آن ها در یک کانوپی بسیار مهم است و موجب کاهش میزان صدا در دستگاه می شود.

4- طراحی صحیح ساختار بدنه کانوپی

داشتن فضای جانبی مناسب برای تهویه هوا دهی به دیزل ژنراتور و خنک کردن آن از دیگر عوامل موثر بر کیفیت کانوپی است که طراحی صحیح ساختار بدنه کانوپی این مورد را برای ما امکان پذیر می کند. مثلا داشتن درب های جانبی بزرگ برای کانوپی جهت دسترسی به قسمت های مختلف دیزل ژنراتور برای چک نمودن آن از عوامل مهم در بدنه کانوپی است.

5- ماژولار بودن کانوپی

ساخت کانوپی به صورت ماژولار یعنی امکان باز و بسته کردن کامل اتاق دیزل ژنراتور بدون هیچ گونه آسیبی به آن، نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر کیفیت کانوپی برای دیزلژنراتور ها است که کانوپی هایی با این خصوصیت دیر تر خراب می شوند و طول عمر دستگاه را بالا می برند.

6- رنگ کانوپی سایلنت

رنگ که یکی از عوامل موثر بر کیفیت هر دستگاهی است بر کانوپی نیز موثر است و بهتر است برای این قطعه از رنگ پودری کوره الکترو استاتیک استفاده شود زیرا این رنگ در مقایسه با دیگر رنگ ها در حال حاضر بهترین گزینه برای کانوپی است و استفاده از این رنگ سبب مقاومت دستگاه در برابر زنگ زدگی در مقابل آب باران و اکسیژن هوا می شود.

اما شرکت هایی که بتوانند تمام بخش های دیزل ژنراتور و به خصوص شاسی آن را با استفاده از این رنگ با کیفیت رنگ آمیزی نمایند بسیار کم هستند. بنابراین یافتن یک دیزل ژنراتور با کانوپی به رنگ پودری کوره الکترو استاتیک کار آسانی نیست و بنابراین قیمت این دیزل ها نیز به مراتب نسب به رنگ های دیگر بالاتر است.

7- کیفیت قفل ها در درب های کانوپی

از دیگر عوامل تاثرگذار در کیفیت یک کانوپی قفل درب های آن است که بهتر است از قفل های فلزی استفاده شود که با رنگ مناسب که در برابر نور خورشید و رطوبت مقاوم باشد پوشیده شده باشند که لازم است در زیر این قفل ها از سیل لاستیکی استفاده شود.

8- کیفیت قلاب

در کانوپی یک دیزل ژنراتور نوع قلاب نیز بسیار مهم است که برای جا به جایی کردن این دستگاه از آن استفاده می شود و بهتر است که از قلاب های تک در بدنه کانوپی استفاده شود.

9- نوع عایق صدا

علاوه بر موارد گفته شده از عوامل موثر دیگر بر کیفیت کانوپی نوع عایق به کار رفته در آن نیز بسیار مهم م است و بهتر است از عایقی استفاده شود که دارای منافذ بسیار باشد تا کیفیت جذب صدای دیزل ژنراتور را بالا ببرد و نیز بهتر است که این عایق ها سطح تماس بیشتری داشته باشند. همچنین از ویژگی های عایق های منفذ دار نسوز بودن و شعله ور نشدن این عایق ها و فساد ناپذیری آن ها است.

10- کیفیت نوار لاستیک درب کانوپی

کیفیت و جنس مناسب نوار لاستیکی دور درب کانوپی از دیگر عوامل موثر بر سیل نمودن فضای داخلی کانوپی سایلنت از محیط بیرونی می باشد که تاثیر بسیاری بر کاهش میزان صدای دیزل ژنراتور دارد و این نوارها از لحاظ کارکردی بسیار شبیه به نوار دور درب خودرو ها هستند و در صورتی که با کیفیت باشند طول عمر و داوم بیشتری داشته و بر کیفیت کانوپی و طوب عمر آن می افزایند.

10 تیر 1400
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید